Uanset hvilken butik du ejer, er indretningen vigtig. Det er nemlig indretningen, der tiltrækker kunderne, får dem til at blive lidt længere og i sidste ende får dem til at købe dine varer. Vi har derfor her samlet nogle tips til butiksindretning, som kan give flere kunder og mere salg.
Skab enkelthed og overskud
En stor del af dine kunders indkøb sker nemlig, imens de står i butikken – og de impulskøb kan du udnytte ved at indrette din butik, så kunderne bedst muligt bliver præsenteret for dine varer. Du skal fange kundernes opmærksomhed – og det gør du ved at udstråle enkelthed og overskud. Hvis kunden har nemt ved at bevare overblikket i butikken, er der nemlig større sandsynlighed for, at vedkommende beslutter sig for at handle i den.
Tag din målgruppe i betragtning
Når du skal indrette din butik, skal du tage udgangspunkt i din målgruppe. Unge mennesker har f.eks. større tendens til at foretage impulskøb end ændre mennesker. Hvis du har en mere ung målgruppe, bør du indrette din butik efter impulskøb, hvorimod du bør indrette efter overvejelseskøb, hvis du har en ældre målgruppe.
Prioritér hygge
Hvis du gerne vil holde på kunderne og få dem til at købe mere, skal din butik være indbydende og have en god atmosfære. Jo mere behagelig og hyggelig din butik er, jo længere vil kunderne blive og jo større sandsynlighed er der for at de køber noget. Du kan indrette din butik indbydende og samtidig overskuelig ved at indrette i klare zoner, f.eks. en herreafdeling, dameafdeling og børneafdeling – og så er det også en god idé at gøre noget ud af vinduespartiet i din butik. Det er nemlig det første, dine kunder ser – og hvis det ser indbydende ud, vil flere få lyst til at gå ind i butikken. Det kan f.eks. gøres ved at pynte op til højtiderne, som skaber hygge. Det betyder f.eks. påskepynt, halloweenpynt og julebelysning.
Vælg det rette inventar
Dit butiksinventar kan være altafgørende for dine kunders opfattelse af din butik og dermed også deres købelyst. Når du indretter butikken, er det en god idé at placere det høje inventar langs væggene og det lave inventar i midten af rummet. Det giver et harmonisk indtryk og skaber den bedst mulige atmosfære. Du bør også sikre at du holder en del gulvplads fri, så der er plads til alle, lige fra enkeltpersoner til barnevogne og mobilitetsscootere. Det er også en god idé at holde kassen nemt tilgængelig for at undgå en dårlig oplevelse i forbindelse med købet.
I det store hele handler det om at skabe en indbydende og overskuelig butik, hvor alle kan finde det, de har brug for samt har plads til at kigge rundt og måske købe lidt mere med hjem. Det giver kunderne lyst til at bruge tid i butikken og forhåbentlig også købe flere varer.